sobota 25. února 2012

Čiapka - návod

Pokiaľ máte v skrini zopár svetrov, ktoré už nenosíte ale je vám ľúto ich vyhodiť mám pre vás typ ako ich ešte môžete zužitkovať. Ušite si z nich napríklad čiapku pre seba, alebo svoje deti. Postup ktorý popisujem je univerzálny a jediné čo si musíte prispôsobiť je veľkosť. Aby som sa veľmi nerozrečnila poďme rovno na to:

Materiál: potrebujete akurát jeden sveter, ktorý sa už nechystáte nosiť

Postup: 
1.















Zoberiete si nejakú čiapku, najlepšie takú ktorá vám je dobrá. Túto čiapku si položíte na dolný okraj svetra z ktorého chcete ušiť novú čiapku. Prekreslíte si jej obrysy na sveter a vystrihnete. Ja som nemala po ruke čiapku, ktorá by mi vyhovovala tak som si prekreslila na papier čiapku môjho muža a trochu som ju zmenšila, lebo bola fakt dosť veľká. Podľa takto vytvoreného strihu som potom šila svoju čiapku. Ešte raz sa vrátim k tomu, ako si čiapku vystrihnúť. Je dôležité čiapku položiť na okraj svetra, aby jeho lem, po vystrihnutí tvoril lem čiapky. Takto dosiahneme to, že okraj čiapky bude pekne začistený a nič nebude potrebné podhýňať. Pretože to podhnutie by sa nám určite pekne nepodarilo, a čiapka by asi veľmi pekne nevyzerala.

2.



Čiapku popri okraji zošijeme (zelená bodkovaná čiara) tzv. trojitým stehom, ktorý slúži na šitie elastických látok. Na obrázku nižšie je steh o ktorom hovorím pod číslom 13. Vďaka nemu nebude čiapka pokrútená a sťahovať sa tam kde nemá. Ale pozor, to čo týmto stehom raz zošijete tak to už fakt nikdy nevypárate :o)
Okraje čiapky nezabudnite začistiť (oendlovať) tzv. cik-cak stehom, možete okraj prebehnúť aj dva-krát pre istotu ;o)

3.
V
V tomto kroku musíme čiapku prešiť ešte na kríž (vytvoríme vlastne záševok), aby mala čiapka pekný tvar a dobre nám sedela na hlave. Čiapku prešijeme podľa obrázka vyššie (znázornené zelenou bodkovanou čiarou). Zvyšný úplet odstrihneme (červená prerušovaná čiara). Odstrihnutý okraj nezabudneme začistiť cik-cak stehom. Snažte sa pri šití toho záševku aby ste jeho šírku aj dĺžku mali zhruba rovnakú na prednom aj zadnom diely čiapky.

A to je všetko čiapka je hotová, ozdobte si ju už podľa vlastného vkusu. Ako materiál nemusíte použiť len sveter, ale určite sa dá čiapka ušiť aj z bavlneného elastického trička. Taká čiapka z trička je idálna hlavne pre deti ;o)

Želám všetkým návštevníčkam pekný zvyšok víkendu 

Eňa



1 komentář: